Documenten en reisbescheiden

Je krijgt verschillende documenten van ons, afhankelijk van wat je hebt geboekt. Dit omvat onder andere vluchtinformatie, algemene informatie over autohuur, beknopte informatie over de bestemming, en een uitgebreid OPMB (Op Pad Met Bario Life) document. In het OPMB document vind je niet alleen het dagprogramma met details over accommodaties, activiteiten en transfers of huurauto’s, maar ook een routeboek met meer informatie over de regio’s, bezienswaardigheden en mogelijke routes voor je reis. Daarnaast ontvang je het document Logistieke reisbescheiden, waarin kort wordt uitgelegd hoe en wanneer je ons kunt bereiken tijdens je reis, evenals andere belangrijke telefoonnummers.

Je ontvangt het OPMB document digitaal uiterlijk een maand van te voren, met uitzondering van last-minute boekingen.

Er worden geen vouchers uitgestuurd voor accommodaties en voor de meeste activiteiten. In het OPMB document staat alle nodige informatie. De accommodatie of activiteit zal ook niet om vouchers vragen. Er zijn enkele uitzonderingen van toepassing. Als er vouchers nodig zijn, zullen we deze naar je opsturen.

Onze reisspecialisten hebben de trajecten zelf samengesteld, waarbij ze de routes hebben afgelegd en bijzondere locaties en bezienswaardigheden hebben uitgestippeld langs de weg. Het kan echter voorkomen dat niet bij elke route er een andere weg is dan de snelweg of dat er bezienswaardigheden onderweg zijn. Daarom kan het voorkomen dat niet voor alle mogelijke rijroutes een traject is opgenomen in je OPMB, omdat deze niet bestaat.

Meer informatie over je bestemming is te vinden in de documenten genaamd aanvullende informatie, Op Pad met Barrio-life, logistieke reisbescheiden en het landenboek.

Contact

Ja, via WhatsApp zijn we veelal bereikbaar tijdens onze kantoortijden (ma. t/m. vr: 09:00 uur tot 18:00 uur). Je kunt berichtjes sturen of bellen via WhatsApp tijdens werkdagen. Het juiste WhatsApp nummer voor je bestemming kan je vinden in het document genaamd ¨Logistieke reisbescheiden¨.

Ja, alleen voor dringende vragen en noodgevallen zijn wij bereikbaar buiten kantoortijden. Wij zijn bereikbaar op (0031) 202 214 178.

Alle belangrijke (nood)telefoonnummers voor je bestemming zijn te vinden in het document genaamd ¨Logistieke reisbescheiden¨.

Vluchten

In het document genaamd ‘Vluchtinformatie’ vind je alle details over je vluchten. Neem de tijd om dit document zorgvuldig door te nemen, want je vindt er essentiële informatie in terug over je vluchten, incheckprocedures, parkeermogelijkheden bij de luchthaven en meer.

Er zullen geen vliegtickets verstuurd worden door Barrio-Life. Door middel van het persoonlijke ¨Vluchtinformatie document¨ kan je vrijwel altijd zelf online inchecken. Nadat je online hebt ingecheckt, kun je de boardingpassen downloaden. Je boardingpas fungeert als je vliegticket en kan online worden getoond of uitgeprint. Als je vertrekt vanaf een Marokkaanse luchthaven, is het vaak noodzakelijk om je boardingpas uit te printen. Je kunt bij de receptie van de accommodatie vragen of zij de boardingpassen willen uitprinten.

De mogelijkheid om online in te checken varieert per luchtvaartmaatschappij. Meestal kun je 24-48 uur voor vertrek van je vlucht online inchecken. Raadpleeg het document ‘Vluchtinformatie’ voor de specifieke details.

 

In bepaalde gevallen is online inchecken niet beschikbaar. Zorg er dan voor dat je ruim op tijd op de luchthaven bent om bij de incheckbalie in te checken. Over het algemeen wordt aangeraden om 2-3 uur voor vertrek van je vlucht aanwezig te zijn.

We raden je aan om het vluchtinformatiedocument grondig door te nemen. Let erop dat je het reserveringsnummer gebruikt in plaats van het vluchtnummer.

Verder kan het voorkomen dat als de hoofdboeker een vrouw is, de boeking op haar meisjesnaam staat in plaats van de familienaam.

Als je met Ryanair vliegt, gebruik dan het e-mailadres vluchten@barrio-life.nl om in te checken.

Als je nog steeds problemen ondervindt, neem dan contact met ons op via e-mail of telefoon.

Ja, dat is mogelijk. Je kunt dit eenvoudig zelf regelen door in te loggen op de website van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt en vervolgens via ‘Mijn boeking’ extra kilo’s ruimbagage toe te voegen. De inloggegevens van je boeking vind je in het vluchtinformatiedocument.

Je kunt stoelen reserveren zodra je het vluchtinformatiedocument ontvangt. Log in op de website van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt met de gegevens uit het vluchtinformatiedocument. Vervolgens kun je naar ‘Mijn boeking’ gaan om stoelen te reserveren

Je kunt assistentie aanvragen op de website van de luchtvaartmaatschappij waarmee je vliegt. Je kunt dit doen met behulp van je boekingsnummer en je achternaam en reisdata.

Huurauto

Het is belangrijk om de autohuurvoucher uit te printen (zwart-wit is voldoende) en deze bij de balie te overhandigen.

 

Bovendien moet de hoofdbestuurder in het bezit zijn van een creditcard op zijn of haar naam, met voldoende kredietlimiet op het moment van huren om de borg te kunnen voldoen. Het bedrag dat voor de borg wordt gereserveerd staat vermeld op de autohuurvoucher. We raden aan om voor vertrek bij je bank te controleren of je voldoende kredietruimte hebt om de borg te kunnen reserveren. Indien nodig, laat je limiet dan verhogen tot ongeveer €2000,00 of meer (afhankelijk van het bedrag vermeld op de autovoucher en extra ruimte voor andere uitgaven). Verder zijn een geldig legitimatiebewijs en rijbewijs noodzakelijk.

Ja, de hoofdbestuurder dient een geldige creditcard mee te nemen op naam van de hoofdbestuurder met voldoende bestedingslimiet.

Dit kan ter plaatse worden geregeld bij het autoverhuurbedrijf wanneer je de auto gaat ophalen. Barrio-Life kan dit niet van tevoren reserveren of betalen. Tijdens het ophalen van de auto kun je aangeven dat je graag een tweede bestuurder wilt toevoegen. De kosten hiervoor variëren, maar liggen meestal tussen de 5 en 12 euro per dag. Het is belangrijk om te weten dat de tweede persoon ouder moet zijn dan 21 (soms 23) jaar en minimaal 1 jaar in het bezit moet zijn van een rijbewijs.

Ja, de huurauto is allrisk verzekerd. Naast de wettelijk verplichte basisverzekering hebben we een allriskverzekering voor de auto afgesloten. Dit betekent dat eventuele schade aan de huurauto volledig gedekt is.

De allriskverzekering is echter niet rechtstreeks afgesloten bij het autoverhuurbedrijf, maar via Vuelandia (Flexibleautos) of Rentalcars. Hierdoor vraagt het autoverhuurbedrijf vaak een borg bij het ophalen van de huurauto. Het is daarom belangrijk dat de hoofdbestuurder een creditcard heeft met voldoende kredietlimiet op het moment van huren, tot ongeveer €2000,00 of meer. Betaal niet dubbel voor dezelfde verzekering, zelfs als het lokale verhuurbedrijf erop aandringt, maar geef aan dat je al een allriskverzekering hebt afgesloten bij een derde partij en dat je het eigen risico accepteert.

Je kunt dit vooraf bij ons aangeven, zodat we ervoor kunnen zorgen dat het kinderzitje klaarstaat bij het ophalen van de huurauto. De kosten voor het kinderzitje dienen ter plaatse te worden betaald. De tarieven variëren, maar liggen meestal tussen de 6 en 13 euro per dag.

Er zit niet standard navigatie in huurauto’s. We raden aan om Google Maps of Maps.me te gebruiken voor navigatie. Met beide apps kun je de kaart voor vertrek downloaden, zodat je offline kunt navigeren zonder internetverbinding of mobiele data te gebruiken.

 

Als je liever met een TomTom rijdt, is dat natuurlijk ook mogelijk. Je kunt er ter plaatse een huren bij de autoverhuurder. Om er echter zeker van te zijn dat er een beschikbaar is, kunnen we dit voorafgaand aan de reis voor jullie reserveren. De betaling hiervoor dient ter plaatse te worden voldaan. Als je thuis een TomTom hebt liggen, kun je die natuurlijk ook meenemen. Zorg er wel voor dat je voor vertrek de nieuwste kaartupdate thuis via internet downloadt

Ja, de huurauto´s zijn voorzien van airconditioning.

Mijn autovoucher vermeldt kosten voor een one-way fee. Wat betekent dit?

Dit zijn extra kosten die in rekening worden gebracht wanneer je de huurauto op een andere locatie terugbrengt dan waar je deze hebt opgehaald. De kosten variëren meestal tussen de 90 en 120 euro (afhankelijk van het verhuurbedrijf) en dienen ter plaatse te worden betaald bij het autoverhuurbedrijf. Deze kosten dekken de extra uitgaven die het verhuurbedrijf heeft om de auto terug te brengen naar de ophaallocatie.

De mogelijkheid om de huurauto te parkeren varieert sterk per accommodatie en stad. In het document ‘Op Pad Met Barrio-Life’ (OPMB) geven we voor elke accommodatie aan of er parkeergelegenheid beschikbaar is. Indien parkeren bij de accommodatie niet mogelijk is, bieden we advies voor parkeren in de omgeving.

Je kunt meer informatie vinden in het document genaamd aanvullende informatie autohuur en op de autovoucher.

Transfers

Alle details over de transfers zijn beschikbaar in het document ‘Op Pad met Barrio-Life’ (OPMB). Hier vind je de tijden en locaties waar je wordt opgehaald voor de transfers.

Nee, er worden geen vouchers verstrekt voor transfers. Alle nodige informatie staat in het document ‘Op Pad met Barrio-Life’ (OPMB). De chauffeurs van de transfers zullen ook niet om vouchers vragen.

Jazeker, op werkdagen zijn we bereikbaar van 09:00-18:00 op 020 2214178. Je kan ons op elk moment bellen, maar mocht je graag een telefonisch belafspraak maken is dat uiteraard ook mogelijk.

Bij groepsreizen vanaf 20 personen, is het ook mogelijk om een afspraak op kantoor te maken óf dat we langskomen bij u thuis/op kantoor.

Trein

Ja, je ontvangt treintickets van ons. Zodra we de treinreizen kunnen bevestigen, sturen we de tickets samen met andere reisdocumenten naar je toe. We raden aan om deze tickets te printen, voor veel trajecten is dit noodzakelijk.

Je reist zelfstandig tussen het station en de accommodatie. Dit kan soms met het openbaar vervoer en vaak met de taxi of te voet.

Ja, je dient je altijd te kunnen identificeren als je met de trein reist.

Bus

Ja, je ontvangt bus tickets van ons. Zodra we de busreizen kunnen bevestigen, sturen we de tickets samen met andere reisdocumenten naar je toe. We raden aan om deze tickets te printen, voor veel trajecten is dit noodzakelijk.

Je reist zelfstandig tussen het station en de accommodatie. Dit kan soms met het openbaar vervoer en vaak met de taxi of te voet.

Ja, je dient je altijd te kunnen identificeren als je met de bus reist.

Ferry

Ja, je ontvangt ferry tickets van ons. Zodra we de ferry kunnen bevestigen, sturen we de tickets samen met andere reisdocumenten naar je toe. We raden aan om deze tickets te printen, voor veel trajecten is dit noodzakelijk.

Ja, je dient je altijd te kunnen identificeren als je met de ferry reist.

Verzekeringen

Ja, we bieden deze extra service aan.

We kunnen een reisverzekering tot een paar dagen voor vertrek van de reis voor je afsluiten via een van onze partners.

Een annuleringsverzekering kunnen we 7 dagen na de factuurdatum voor je afsluiten via een van onze partners. Wil je kort voor vertrek alsnog een annuleringsverzekering afsluiten? Dan kan dit eventueel ook nog. Echter, dekt dan de verzekeringsmaatschappij niet alle zaken.

Het is niet verplicht, maar we raden zeer sterk aan om een reisverzekering af te sluiten voor de duur van de reis.

Activiteiten bijboeken

Ja dit is zeker mogelijk. In het landenboek en OPMB document zijn voorbeeld activiteiten te vinden, voor meer informatie of andere activiteiten kan je ons het beste via de mail bereiken. Geef uiterlijk 3 weken voor vertrek bij ons aan dat je activiteiten wenst bij te boeken.

Wij raden je aan om uiterlijk 3 weken voor vertrek aan te geven bij ons dat je activiteiten wenst bij te boeken. Zo hebben wij de tijd om alles goed te regelen en zo voorkom je dat bepaalde activiteiten geen beschikbaarheid meer hebben.

Ja dit is ook zeker een optie. Bepaalde activiteiten zijn vaak nog wel beschikbaar op de locatie zelf, maar dit geld niet voor alle activiteiten. We geven je graag advies over welke activiteiten goed ter plekke nog te boeken zijn.

Landeninformatie Marokko

Meer informatie is te vinden in het document genaamd ‘aanvullende informatie Marokko’.

De tarieven om te bellen, sms’en en internetten met een Nederlandse simkaart in Marokko hebben hoge kosten. Om deze reden raden we aan om een Marokkaanse simkaart te nemen.

 

In Marokko kan je op bijna alle plekken aan een simkaart komen. De lokale telecom winkeltjes kunnen je goed helpen. De prijs van een simkaart is ongeveer 3 euro en voor internet betaal je ongeveer 1 euro per GB. Je kan zelf kiezen hoeveel internet je wenst te hebben. De winkelmedewerker weet precies wat ze moeten doen en zullen de simkaart installeren. Een andere optie is een simkaart met data op de luchthaven te kopen. Dit is gemakkelijk en snel, maar brengt wel wat hogere kosten met zich mee.

 

Let wel op dat de hoofdboeker bereikbaar dient te zijn op zijn of haar Nederlandse nummer, want dit mobiele nummer zullen wij bellen mochten we je willen bereiken. Dit is tevens ook het nummer wat aan onze partners van de accommodaties en activiteiten is doorgegeven om contact met je op te nemen.

Ja dit kan zeker. Als je met kamelen de woestijn in trekt zal de bagage naar de woestijn accommodatie gebracht worden.

Je gaat reizen naar een gebied met een andere cultuur (de Islam), waar andere normen en waarden gelden voor kleding voor zowel mannen en vrouwen. Aangezien je reis zo lokaal mogelijk is, vragen wij je aan te passen aan de lokale cultuur en kleding waar mogelijk. Wij raden luchtige en makkelijk zittende kleding aan, die bepaalde delen van het lichaam (zowel bij man én vrouw) bedekken.

Voor een vrouw zijn goede voorbeelden T-shirts met een niet te diepe hals en comfortabele,

wijde (katoenen of linnen) broeken die de benen bedekken en die je ook beschermen tegen de zon. Dit is wel zo handig en belangrijk wanneer je op een kameel zit of aan het wandelen bent in de bergen. Voor een man zijn hemdjes zonder mouwen en korte broeken die

tot boven de knie komen niet gebruikelijk in het lokale Marokkaanse leven. Gewone T-shirts zijn prima en shirts met lange mouwen zijn ook handig om mee te nemen.

Als je blijk van waardering wil geven voor je genoten ervaring, raden wij als Barrio Life aan een fooi te geven. Een fooi voor een gids is gebruikelijk, afhankelijk uiteraard van je waardering voor zijn of haar werk. Een richtlijn is ongeveer 50 dirham per dagdeel, maar je kan zelf bepalen hoeveel je het waard vind.

Verder is in de horeca een fooi van rond de 10 procent gebruikelijk.

Reizen tijdens de ramadan is zeker mogelijk. Het is een erg mooie ervaring om mee te maken. In de avond bloeit het leven op. Het is dan ook leuk om te zien hoe mensen genieten van het eten en van elkaar. Verder is het wel aangeraden om met de volgende dingen rekening te houden:

o Overdag eten en drinken is toegestaan. Let erop dat zij niet mogen eten en drinken. Zorg dus dat je het netjes doet en niet uitgebreid gaat eten. Bovendien is het niet beleefd om te roken op straat.

o Restaurants zijn wel geopend, maar er bestaat een kans dat je achter gordijnen of scherm eet, zodat locals jou niet hoeven te zien eten. Het is dan ook beleefd om de obers een extra fooi te geven.

o Het kan voorkomen dat openingstijden van bedrijven, restaurants en winkels korter zijn dan normaal, de meeste zullen sluiten rond 14:00. Ook kunnen moskeeën voor toeristen gesloten zijn.

o De ramadan is een heilige maand voor de Moslims, zorg dat je bedekkende kleding draagt en geen harde muziek draait.

o Het openbaar vervoer kan een andere dienstregeling rijden zodat buschauffeurs ook thuis kunnen zijn.